Recensies

Paul  / Cambodja Jungle Tour November 2013

Na een rondreiservaring op een grote bromfiets (Minsk-125 cc) in Noord Vietnam moest het voor dit keer meer uitdagender worden. Echt offroad en op echte crossmotoren. Al snel kwamen we bij Cambodja terecht. Een prachtig land met zeer vriendelijke bevolking; wat ik steeds te horen kreeg van de mensen die er waren geweest. Perfect, nog even meer internetten, bellen en afspreken.

De 2 organisatoren van 2WA vertelden van hun ervaringen in Cambodja en hoe ze onze voorgestelde trip van 21 dagen er uit zou kunnen komen te zien. Mooi, zo dachten wij er ook over,  we gaan. Helaas op het moment dat je bloed al gaat bruisen van opwinding moet je nog maanden wachten.

Eindelijk, gaan we naar Siem Reap (Cambodja) via Bangkok, waar de motortrip gaat beginnen. We worden opgehaald van het vliegveld door de mooie Lisa en rijden met de auto naar Siem Reap.

Het hotel ziet er goed, schoon en huiselijk uit en de matrassen zijn perfect.  Achteraf gezien was elk hotel die we aandeden goed en altijd met een goed bed. Snel de spullen naar de kamer en op weg naar onze gids en naar de crossmotoren, Honda XR 250R. Ze staan al gereed en we mogen ze al even uitproberen voor de winkel. Voelt meteen goed aan. Zit lekker en de 250cc geeft het gevoel dat je hem de baas bent en niet anders om. De gids is een opgewekte en een geschikte man met humor. Het gaat dus helemaal goed komen.

Tijdens de trip zal blijken dat hij niet alleen een geschikte peer is maar dat zijn rijvaardigheid op topniveau ligt en met zijn goede tips mijn gestuntel weet om te zetten naar een redelijk niveau, toch!

Op zijn advies neem ik alleen een rugzak met de meest noodzakelijke spullen, aangevuld met slechts 1 broek, 2 T-shirts, aantal onderbroeken en een paar slippers mee. En het klopte, met alleen 1 gevulde rugzak heb je de meeste controle over de motor. Echt meer heb je niet nodig.

Yes, we zijn onderweg. Het groepje bestaat uit 2 rijders, een mecanicien en de gids. Slechts 4 personen, wat veel voordelen geeft. Na slechts 100m ben je Siem Reap al uit en begin je aan de eerste landbouwweggetjes met kuilen, al of niet gevuld met regenwater, en af en toe los zand. De gids rijd rustig om even te kijken naar onze rijvaardigheid. Het gaat redelijk alleen op het losse zand glijdt het achterwiel steeds een beetje weg, wat voor een wegrijder als ik in het begin een onbehagelijk gevoel geeft. Later, na het half beheersen van de motor, vind je het leuk en geef je nog wat extra gas. Het is opmerkelijk hoe snel je het je aanleert. Elk nieuwe rij omstandigheid begint met oei en verandert toch redelijk snel in het yes-aanvallen gevoel.

Onderweg stoppen we regelmatig om te drinken, te eten en indirect om een beetje uit te rusten. De mooiste stops zijn de rivier overgangen. Het is prachtig te zien hoe de lokale bevolking, met zeer veel gevoel van balans, de motoren en rijders op de smalle bootjes of gammele vlotjes naar de overkant  weet te brengen.

Na een dag rijden belanden we meestal (zeg maar altijd en niet met tegen zin) achter een heerlijk koel glas bier. Met een bezweet lichaam en het gevoel dat ie echt verdient is smaakt deze meer dan perfect. Al de tweede dag  gaan we de jungle in. Hier gaan we het echt leren en nemen het mee voor de nog vele komende dagen. Het te volgen pad is ……..

Op nieuw kijkend naar de ca. 500 foto’s die ik heb gemaakt kan ik met gemak nog vele pagina’s vol schrijven over wat we dagelijks meegemaakt hebben, op de weg, op de slechte paden met de vele gaten, in de “jungle”, tussen de rotsblokken op de berg, op de spoorlijn, door de riviertjes, de houten bruggetjes, de watervallen, het zwemmeertje, de uitzicht momenten, de vriendelijke mensen, de loslopende dieren, de goede hotels, het lekkere eten, het vrijheidsgevoel, de adrenaline, het geluk moment, de rijstwijn, de snee in mijn neus (nee niet door de drank), de massage, je jong voelen, niet aan je werk denken, het verdiende biertje, enz, enz… 

Ben nu al weer een tijdje terug, en heb nog steeds het gevoel dat ik het perfecte rondje van 2600km  nog een keer wilt rijden.

Paul

 

Hajo  / Cambodja Jungle Tour April 2013

Ik heb eerder verre reizen gemaakt, onder andere naar Zuid-Amerika, Thailand, Indonesië. Dan begon ik altijd met een ticket en de lonely planet, meer niet. Deze keer was de opzet wat anders. Ik en een vriend van me wilden graag offroad motorrijden, het maakte niet uit waar. Verder waren we erg druk met werk en van alles en nog wat. Via via zijn we bij 2WA uitgekomen. De eerste prijsindicatie voor een drieweekse vakantie vond ik best pittig (>2000 euro). Achteraf is mijn mening hierover 100% veranderd. Als ik kijk wat er allemaal inclusief was bij deze reis, de tickets, transfer service naar Cambodja, een gids met een motor, een technicus met een motor, motorhuur, brandstof, hotels (vaak zelfs met ontbijt), transferservices in Cambodja tussen steden, dan is het een zeer strakke prijs die ik zelf nooit had kunnen regelen. Prijs-kwaliteit: een 10!

 Prijs is 1 ding, maar de vakantie was ook een enorm gave ervaring, die over de hoog gespannen verwachtingen heen ging. Het rijden over bergpaden, karresporen, door het open veld en over paadjes die je zelf nooit zou kunnen vinden, was fantastisch. Ik hoefde me nooit zorgen te maken over brandstof, water of eten, waar gaat de pont over de Mekong? De gids regelde alles. Hij betaalde alles en achteraf hebben we dat afgerekend, waarbij hij zeer schappelijk was en echt niet elk gezamenlijk gedronken biertje bijgehouden had. Dat waren er een paar, dus dat pakte goed uit voor ons.

 Ik moet wel even zeggen dat motorrijervaring een vereiste is. Je moet echt wel kunnen rijden en schakelen om het offroad te gaan proberen. Ik had zelf van tevoren 20 jaar wegervaring en een paar dagen offroad ervaring (Peru, Kreta, Nederland), maar was de eerste twee dagen toch flink aan het knokken om het beter te leren. Doe dit niet als je net een half jaar je rijbewijs hebt!

 Ik heb in 10 dagen tijd een aantal fijne kneepjes van het crossen geleerd, een schitterend land gezien op een manier die alleen op een crossmotor mogelijk is. Ik heb gravelroads en dirtroads gereden. We hebben af en toe asfalt gehad, maar we hebben ook langs het spoor gereden over de steenslag. Ik ben door riviertjes gereden en over zandpaden. Ik heb door de jungle geworsteld en ben bijna door lianen gewurgd.

 250 CC crossmotoren zijn perfect voor deze onderneming, en zelfs die hadden het zwaar. Gelukkig was onze mechanicien behoorlijk handig en wist hij lekke banden, vastlopende remmen en elektrische problemen met een minimale set aan gereedschap te fixen.

 Kortom, niet alleen vanuit Nederland, maar ook ter plaatse was het goed geregeld. Dit is van al mijn vakantie-ervaringen een van de meest spectaculaire ondernemingen ooit. Ik geef deze reis een dikke 9!

 Als iemand mij hierover vragen wil stellen, dan kan dat via de crew van 2WA.  Zij zullen je mail doorsturen naar mij.